בניית וקידום אתר בסטנדרטים גבוהים היא רק לעתים רחוקות משימה של איש אחד. כדי להקים פלטפורמה שתהיה מושכת ומזמינה לעין, עם תכונות מתקדמות, חוויית משתמש מושלמת ואופטימלית לקידום, נדרש לרוב צוות רב תחומי. מן הרגע שנדרשת גישה ליותר מאדם אחד על ממשק ניהול התוכן, הדברים עשויים לעתים קרובות להיעשות מורכבים. כדי להבטיח שלכל גורם המשתף עמך פעולה תהיה גישה נוחה להיבטי האתר הנדרשים לעבודתו, ורק לאלו, חשוב שיעמוד לרשותך פתרון ניהול משתמשים יעיל ונוח. עם וורדפרס ניתן בקלות להגדיר משתמשים, לייעד להם סמכויות והרשאות ולהבטיח שטף עבודה יעיל ומאובטח.
אז איך למעשה זה עובד? מהוספת משתמשים חדשים ועד ניהול כלל ההרשאות, במדריך הבא, אשתף אותך הנרחב שצברתי בתחום בניית האתרים ואסביר כיצד מתבצע ניהול משתמשים עם מערכת וורדפרס.
למה ניהול משתמשים הוא כל כך חשוב?
דרך ממשק וורדפרס, הוספת או הסרת משתמשים נעשית ממש בלחיצת כפתור. עם זאת, ההיבט המורכב ביותר בניהול משתמשים הוא בהקצאת הרשאות או "תפקידים" שונים (Roles). בעוד שיהיו משתמשים שנרצה להעניק להם טווח רחב של סמויות כמו העלאת פוסטים חדשים או אפילו גישה לקוד, משתמשים אחרים יהיו רשאים רק לצפות בתוכן. כך, אנו מפיקים שני יתרונות מרכזיים:
- בראש ובראשונה, אנו בונים סדר היררכי וחלוקת עבודה מסודרת. לכל משתמש יש גישה אך ורק לחלקים בפלטפורמה שרלוונטיים אליו. כך קל למנוע הסחות דעת או שינויים שנעשו בטעות על ידי משתמשים לא מנוסים או חסרי ידע.
- בנוסף, זהו פתרון אבטחה חשוב שמבטיח שנתונים רגישים יהיו חשופים אך ורק למשתמשים המהימנים והרלוונטיים ביותר.
אילו סוגי הרשאות ותפקידים ניתן להקצות בוורדפרס?
במערכת לניהול משתמשים של וורדפרס, קיימים חמישה תפקידי ברירת מחדל שניתן להקצות למשתמשים.
במקרים מסויימים תוספים המשפרים ומרחיבים את יכולות של וורדפרס, כגון: WOOCOMERCE או תוסף SEO יאפשרו יצירת משתמשים בעלי הרשאות ספציפיות בהתאם לתוסף.
במקרים שבהם תרצו להגדיל את השליטה ו/או ליצר מנגנון הרשאות יחודי, ישנם מספר תוספי וורדפרס יעודיים די טובים.
מהם חמשת התפקדים שתוכלו לבחור עבור המשתמשים שלכם בכל מערכת וורדפרס?
מנהל
באתר וורדפרס סטנדרטי, בתפקיד המנהל יעמוד המשתמש החזק ביותר. משתמשים בעלי תפקיד מנהל יכולים להוסיף פוסטים חדשים, לערוך פוסטים על ידי כל משתמש ולמחוק אותם. הוא למעשה הגורם שקובע איך האתר כולו ינוהל ואיזה תוכן יופיע בו. בנוסף, מנהלים יכולים להתקין, לערוך ולמחוק תוספים ותבניות. לבסוף, זהו התפקיד היחיד שמורשה לבצע הוספת משתמשים או הסרת משתמשים, לערוך פרטים אודותיהם ואפילו להחליף סיסמאות.
מטבע הדברים, לרוב תפקיד זה יהיה שמור לבעל האתר או לגורם האחראי הגבוה ביותר בארגון, שכן הוא מעניק למעשה לבעל התפקיד שליטה מלאה בוורדפרס ובאתר המנוהל בו.
עורך
העורך נהנה מאותן הרשאות שיש למנהל כשזה מגיע לפוסטים באתר. גם הוא רשאי להוסיף פוסטים, לערוך ולמחוק אותם ולנהל תגובות לפוסטים. עם זאת, אין לו הרשאה לשנות את העיצוב, להתקין תוספים ותבניות ובטח שלא לגשת להגדרות המשתמשים.
כותב
התפקיד מאפשר למשתמש וורדפרס לכתוב, לערוך ולפרסם פוסטים ולמחוק אך ורק פוסטים שלו. עם זאת, הכותב אינו יכול לייחס קטגוריות שאינן קיימות לתוכן שלו או ליצור חדשות.
תורם
לעתים קרובות, בפרויקטים שיצא לי לעבוד עליהם, יעבדו בתיאום עם בונה האתר מקדם אתרים וכותב תוכן. מקדם האתרים לרוב יקבל תפקיד עורך ויוכל להעלות את התכנים ולאשרם לאחר שיבחן את העבודה ויבצע את כל עבודת הקידום על הפוסט. כותב התוכן, לרוב יקבל תפקיד כותב או תורם.
התורם, בניגוד לכותב, יכול אך ורק להעלות פוסטים חדשים או לערוך את הפוסטים שלו, אך אין לו כל הרשאה לפרסם דבר. זהו תפקיד אידיאלי כשאנו רוצים שמנהל התוכן או הלקוח יעברו על כל תוכן שעומד לעלות ומאפשר לעיניים הנכונות לעבור על הדברים לפני שיפורסמו.
מנוי
משתמשים בעלי תפקיד המנוי יכולים להיכנס לאתר הוורדפרס שלך, לעדכן את פרופיל המשתמש שלהם ולשנות את הסיסמאות שלהם. אין באפשרותם לכתוב פוסטים, לצפות בהערות או לעשות כל דבר אחר באזור הניהול שלך בוורדפרס. זהו התפקיד שנייחס לנרשמים לחשבונות אישיים כמו באתרי חנות או לכל אתר אחר המפעיל תוכנית מנויים מכל סוג.
איך מבצעים ניהול משתמשים והקצאת הרשאות בוורדפרס?
ישנם כמה תוספים שמאפשרים להקצות תפקידים לאתר. עם זאת, כדי להתאים אישית את תפקידי המשתמש שלך ב- WordPress, הדרך הקלה ביותר תהיה פשוט דרך הגדרות המשתמשים בלוח הבקרה. הכלי יאפשר ליצור, לנהל ולשנות תפקידי משתמשים בכל אתר האינטרנט שלך.
- לאחר הכניסה לממשק המשתמש של וורדפרס, ניכנס אל "משתמשים"
- לאחר מכן, נלחץ על "משתמש חדש" ובטופס נקצה לו שם משתמש, נמלא את כל פרטי ההתקשרות הרלוונטיים ונבחר סיסמה למשתמש. לבסוף, נפתח את התפריט הנגלל לצד הכותרת "תפקיד" ונבחר בתפקיד שאנו מעוניינים להקצות למשתמש החדש.
אם ברצונך לשנות הרשאות והגדרות למשתמש חדש, ניכנס פשוט ל"כל המשתמשים", נבחר במשתמש הרלוונטי ונבצע את השינויים הנדרשים. לאחר סיום כל השינויים, חשוב שנזכור ללחוץ על "עדכן".
כדי להבטיח שתמיד יהיה לך ברור איך האתר מנוהל וכדי להבטיח שחלוקת הסמכויות והתפקידים בקרב הצוות שלך תנוהל בצורה היעילה והמושכלת ביותר, חשוב שנבנה מדיניות ניהול משתמשים ברורה שתשמש אותנו לכל אורך הפרויקט ואף בפרויקטים אחרים.